No Matrik: SX130253CSRS04
Tugasan 1: fron zero to hero
Henri Nestlé, lahir Heinrich Nestle (10 Ogos
1814 - Julai 7, 1890), adalah seorang penjual Manisan Swiss dengan akar Jerman
dan pengasas Nestlé, syarikat makanan dan minuman terbesar di dunia, dan juga
salah satu pencipta utama pekat susu.
Awal kehidupan
Heinrich Nestle dilahirkan pada 10 Ogos 1814, di Frankfurt am Main, Jerman. Beliau merupakan kesebelas empat belas anak-anak Johann Ulrich Matthias Nestle dan Anna-Maria Catharina Ehemann. Bapa Nestle oleh tradisi mewarisi perniagaan bapanya Johann Ulrich Nestle dan menjadi tukang kaca dalam Töngesgasse. Tuhan kemudian Datuk Bandar Frankfurt am Main, Gustav Edmund Nestle, adalah saudaranya.
Awal kehidupan
Heinrich Nestle dilahirkan pada 10 Ogos 1814, di Frankfurt am Main, Jerman. Beliau merupakan kesebelas empat belas anak-anak Johann Ulrich Matthias Nestle dan Anna-Maria Catharina Ehemann. Bapa Nestle oleh tradisi mewarisi perniagaan bapanya Johann Ulrich Nestle dan menjadi tukang kaca dalam Töngesgasse. Tuhan kemudian Datuk Bandar Frankfurt am Main, Gustav Edmund Nestle, adalah saudaranya.
Keluarga
Keluarga Nestle mengatakan asal di selatan Swabia, kebanyakannya dalam borough Hutan Hitam sebagai Dornstetten, Freudenstadt, Mindersbach, Nagold dan Sulz am Neckar. Dalam dialek Swabia "Nestle" adalah sarang burung kecil.
Nestle nama juga mempunyai variasi yang berbeza, termasuk: Nästlin, Nästlen, Nestlin, Nestlen, dan Niestle.
Nestle pokok famil bermula dengan tiga adik-beradik (dengan itu tiga burung muda dalam sarang diberi makan oleh ibu mereka pada kot keluarga senjata) daripada Mindersbach memanggil Hans, Heinrich dan Samuel Nestlin. Bapa kepada tiga anak lelaki ini dilahirkan sekitar tahun 1495. Hans, anak sulung, lahir pada tahun 1520 dan mempunyai seorang anak dengan nama yang sama, yang kemudiannya menjadi Datuk Bandar Nagold. Anaknya Ulrich adalah tukang gunting dan anak kelima adalah tukang kaca yang pertama dalam keluarga. Selama lebih lima generasi profesion ini telah diwarisi dari bapa kepada anak. Selain itu nestles menyediakan beberapa datuk bandar untuk borough Dornstetten, Freudenstadt, Nagold dan Sulz Neckar di.
Namakan perubahan dari Heinrich Nestle untuk Henri Nestlé
Sebelum Nestlé bertukar 20 pada 1836, beliau telah menyiapkan satu perantisan empat tahun dengan JE Stein, pemilik farmasi. Pada akhir tahun 1839, beliau secara rasmi yang diberi kuasa untuk melaksanakan ujikaji kimia, membentuk preskripsi, dan menjual ubat-ubatan. Pada masa ini, beliau menukar namanya kepada Henri Nestlé untuk menyesuaikan diri lebih baik untuk keadaan-keadaan sosial baru dalam berbahasa Perancis Vevey, Switzerland.
Kerjaya awal
Pada tahun 1843, Henri Nestlé membeli ke salah satu industri di rantau ini yang paling progresif dan serba boleh pada masa itu, pengeluaran rapeseeds. Beliau juga menjadi terlibat dalam pengeluaran minyak kacang (digunakan untuk bahan bakar lampu minyak), likur, rum, absinthe dan cuka. Beliau juga mula pembuatan dan menjual air mineral berkarbonat dan air limau, walaupun pada tahun-tahun krisis 1845-1847 Nestlé memberi pengeluaran air mineral. Pada tahun 1857 beliau mula menumpukan perhatian kepada lampu gas dan baja.
Perkahwinan
Henri Nestlé dan Anna Clementine Therese Ehemant telah berkahwin pada 23 Mei 1860.
S.A. Kerjaya Nestlé
Pengasas
Ia tidak diketahui apabila Nestlé mula bekerja pada projek formula bayi, walaupun dengan 1867 Nestlé dapat menghasilkan produk susu tepung yang berdaya maju. Minat beliau diketahui telah dirangsang oleh beberapa faktor. Walaupun Nestlé dan isterinya yang tidak mempunyai anak, mereka menyedari kadar kematian tinggi di kalangan bayi, dan Nestlé akan menjadi sedar kerja Justus von Liebig dalam membangunkan formula bayi. Di samping itu, susu segar tidak selalu terdapat di besar bandar-bandar, dan wanita dalam masyarakat yang lebih tinggi telah bermula untuk melihat penyusuan sebagai "yg tdk menurut mode" pilihan.
Susu Nestlé digabungkan lembu dengan gandum dan gula untuk menghasilkan pengganti susu ibu. Selain itu, beliau dan rakannya Jean Balthasar Schnetzler, seorang saintis dalam pemakanan manusia, dipindahkan asid dan kanji dalam tepung gandum kerana mereka sukar untuk bayi untuk dihadam. [rujukan?] Pada mulanya dikenali sebagai "kindermehl", (kanak-kanak tepung), produk beliau mempunyai kelebihan berbanding Liebig ini "Sup untuk bayi" kerana ia adalah lebih mudah untuk menyediakan, hanya perlu direbus sebelum memberi makan, dan ia tidak lama lagi terbukti menjadi pilihan yang berdaya maju untuk bayi yang tidak dapat makanan payudara. Orang cepat diiktiraf nilai produk baru dan tidak lama lagi, Farine Lactée Henri Nestlé (Susu Tepung Henri Nestlé dalam bahasa Perancis) yang telah dijual dalam sebahagian besar Eropah. Menjelang tahun 1870-an, Bayi Makanan Nestlé, yang dibuat dengan malt, susu lembu, gula, dan tepung gandum, menjual di Amerika Syarikat, untuk $ 0,50 botol.
Persaraan
Henri Nestlé dijual syarikatnya pada tahun 1875 kepada rakan perniagaan dan kemudian tinggal bersama keluarganya seli di Montreux dan Glion, di mana mereka membantu orang dengan pinjaman kecil dan secara terbuka menyumbang ke arah meningkatkan infrastruktur tempatan. Dalam Glion dia berpindah ke rumah yang kemudiannya dikenali sebagai Villa Nestlé.
Kematian
Nestlé meninggal dunia akibat serangan jantung pada Glion pada 7 Julai 1890 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Territet di Montreux.
Tugasan 2: Perancangan perniagaan
1. Pendahuluan & Pengenalan Projek
Tujuan Rancangan Perniagaan ini disediakan adalah untuk mendapatkan geran bersamaan untuk permulaan perniagaan dari Small And Medium Industries Development Corporation (SMIDEC) bagi perniagaan jualan, gubahan, pembungkusan dan pelabelan coklat atas jenama choclove di pusat membeli-belah Festive Street Mall, Danga Bay Johor Bahru.
Konsep perniagaan ini dipilih adalah kerana hasil dari kajian dan pemerhatian yang dibuat masih tiada lagi perniagaan yang benar-benar menyerupai perniagaan ini dan adalah sukar untuk mencari sebuah perniagaan yang menjual barangan berasaskan coklat serta gubahan coklat di Bandaraya Johor Bahru ini.
Lokasi ini pula dipilih adalah kerana beberapa factor antaranya kadar sewa yang berpatutan dan mampu disewa, selain itu disini juga sering diadakan acara-acara besar seperti jom heboh, konsert, promosi filem dan menjadi kawasan tumpuan pelancong dan pengunjung dari dalam dan luar Bandaraya Johor Bahru.
Potensi perniagaan ini adalah amat besar untuk masa hadapan, melalui rancangan pemasaran dan promosi yang berkesan nescaya perniagaan ini akan berkembang dengan baik di masa akan datang. Persaingan bagi perniagaan ini juga dilihat agak kurang kerana dengan rancangan pemasaran dan promosi yang akan dibuat dilihat perniagaan ini akan mewujudkan segmentasi pasaran dan pelanggan yang tersendiri. Dengan izin Allah s.w.t dan usaha yang berterusan saya percaya perniagaan ini dapat dijalankan dan mempunyai prospek yang sangat cerah untuk berkembang.
2. Aspek Pemasaran :
a. Kawasan/ Lokasi Perniagaan:
Lokasi ini dipilih kerana kadar sewanya antara yang terendah diantara kompleks membeli-belah yang beroperasi di Bandaraya Johor bahru ini. Selain itu faktor kedudukan yang strategik juga boleh menyumbang kepada pertumbuhan perniagaan ini. Kawasan ini sering menjadi tumpuan warga bandaraya johor bahru dan para pelawat dari dalam dan luar negara. Banyak acara-acara besar sering diadakan di kawasan ini seperti konsert-konsert, jom heboh TV3, rumah terbuka raya, sambutan kemerdekaan dan sebagainya. Selain itu kawasan ini juga di kelilingi oleh lot-lot komersial, bangunan pejabat, hotel-hotel, kawasan beriadah dan sebagainya, maka dengan itu pasaran untuk perniagaan ini telah tersedia dan ini akan memudahkan kerja-kerja promosi dan menjimatkan masa, tenaga dan kos bahan api.
b. Kumpulan Sasaran :
Sasaran pasaran bagi perniagaan ini adalah meliputi semua golongan terutama kepada syarikat-syarikat korporat, agensi kerajaan, penuntut-penuntut universiti dan kolej swasta, pelajar sekolah dan sebagainya.
c. Saiz Pasaran :
Saiz Pasaran di Johor Bahru dianggarkan sekitar 550,000 orang termasuk penduduk dari kawasan berdekatan yang kerap mengunjungi Bandaraya Johor Bahru.Dijangkakan jumlah penduduk di kawasan ini akan terus meningkat seiring dengan perkembangan Wilayah Pembangunan Iskandar yang turut merangkumi kawasan membeli-belah ini.
d. Syer Pasaran :
Berdasarkan kepada analisa yang dibuat ke atas pasaran didapati tiada satu pun perniagaan yang sedia ada, menyamai konsep perniagaan ini, tetapi persaingan barang niaga yang sama tetap wujud seperti coklat dan makanan berasaskan coklat. Bagaimanapun melalui strategi pemasaran yang dirancang di jangka pada tahun pertama sasaran 5% penguasaan pasaran dapat dicapai, dan untuk tahun-tahun seterusnya dijangkakan penguasaan syer pasaran akan terus meningkat.
e. Ramalan Jualan:
Berdasarkan kepada saiz dan syer pasaran yang disasarkan, kami menganggarkan jualan untuk bulan pertama operasi adalah sebanyak RM 15000, di mana kami menganggarkan purata jualan harian adalah sebanyak RM 500. Angka jualan ini diambil kira dari faktor kekerapan dan kecairan barang bertukar menjadi wang adalah tinggi, ini kerana permintaan barang makanan ringan adalah tinggi dikalangan kebanyakan orang. Melalui strategi pemasaran yang di buat kami jangkakan akan berlaku peningkatan jualan pada bulan kelima operasi dan bulan-bulan seterusnya.
f. Strategi Pemasaran:
i. Strategi Barangan: Bagi memastikan perniagaan ini berdaya maju barangan yang dijual amat memainkan peranan penting. Strategi barangan jualan kami adalah kami menjual barangan yang mendapat sambutan tinggi dan mempunyai pelanggan yang ramai. Oleh
itu barangan jualan kami adalah lebih kepada barangan berasaskan makanan dan bahan bacaan ringan. Konsep perniagaan kami adalah sebuah premis yang menjual makanan berasaskan coklat seperti Coklat berkualiti tinggi, kek coklat dan lain-lain, yang mempunyai permintaan tinggi serta mempunyai pelanggan setia dan tersendiri.
ii. Strategi Harga: Strategi yang kami gunakan dalam penentuan harga barangan yang kami jual adalah berdasarkan harga pasaran semasa dan lebih tinggi sedikit berbanding harga yang ditawarkan oleh para pesaing kami untuk beberapa jenis barangan tertentu. Kami tidak akan menurunkan harga semata-mata untuk mengejar jualan tinggi kerana strategi ini untuk jangka masa panjang akan merugikan industri ini sendiri.
iii. Strategi Promosi: Bentuk strategi promosi yang kami gunakan dalam lima tahun pertama operasi adalah lebih kepada pengenalan konsep dan imej perniagaan kami melalui strategi pengiklanan yang berkesan dengan kos yang rendah, seperti pengedaran risalah, ‘pamplet`dan `banner`. Selain itu kami juga akan mengadakan promosi setiap bulan dengan memberi ganjaran kepada pelanggan kami seperti potongan harga, baucer dan hadiah misteri. Selain itu juga kami akan berusaha untuk membuat promosi di sekolah-sekolah menengah dan institut pengajian tinggi dengan menyertai hari terbuka atau hari konvokesyen di tempat-tempat terbabit.
iv. Startegi Pengedaran: Kebanyakan kos pengedaran barang ke premis perniagaan adalah ditanggung oleh pembekal kecuali hanya beberapa barang, oleh itu dijangkankan kos pengedaran adalah kecil dan tidak membebankan.
3. Analisis Pesaing:
a. Pesaing:
Disebabkan idea dan konsep perniagaan yang baru maka pesaing secara langsung dan terdekat masih belum wujud lagi, tetapi terdapat pesaing secara tidak langsung yang wujud. Maksud pesaing secara tidak langsung disini adalah perniagaan yang turut menjual barangan yang kami jual tetapi persamaan itu hanya melibatkan satu atau dua barang sahaja. Sementara para pesaing yang wujud di sekitar Bandaraya Johor Bahru pula terdiri dari kedai serbaneka 24 jam, gedung membeli-belah dan kedai-kedai konsep yang turut menjual satu atau dua produk yang menyamai produk yang kami jual. Bagaimanapun dengan strategi yang telah kami susun dengan izin tuhan persaingan yang wujud hanya memberikan sedikit kesan kepada kami.
b.Analisis SWOT :
i. Kekuatan :
- Merupakan idea dan konsep baru.
- Tidak mempunyai pesaing secara langsung.
- Bertindak memisahkan pasaran dan membuat pasaran baru.
- Satu-satunya perniagaan yang fokus dalam menjual barangan berasaskan coklat.
Kekuatan Pesaing:
- Sebahagian besar pesaing sudah mempunyai nama dan dikenali ramai.
- Mempunyai pelanggan tersendiri.
- Telah lama beroperasi.
- Mempunyai modal yang besar dan cawangan yang banyak seluruh negara.
ii. Kelemahan:
- Baru memulakan operasi dan tidak di kenali.
- Peruntukan yang sedikit untuk membuat promosi besar-besaran.
- Modal terhad.
Kelemahan Pesaing:
- Tidak memfokus kepada barangan yang sama dijual oleh kami.
- Kurangnya promosi terhadap barangan yang sama dijual oleh kami.
iii. Peluang:
- Membuat pasaran baru yang memfokuskan jualan barangan berasaskan coklat dan
Gubahan coklat.
- Memperkenal konsep, imej dan nama perniagaan kepada umum.
iv. Ancaman:
- Kemasukan para pesaing baru ke dalam pasaran jika pasaran ini wujud dan berjaya.
v. Strategi Menghadapi Persaingan:
- Membangunkan satu konsep yang boleh mewujudkan satu industri baru daripada
barangan yang telah sedia ada di pasaran.
- Membuat promosi yang berterusan untuk memperkenalkan jenama dan menambat
hati dan fikiran pengguna.
- Menambah baik servis perkhidmatan dan membuat pembaharuan dalam perniagaan
untuk tempoh masa tertentu.
4. Kaedah Promosi dan Iklan:
Promosi dan pengiklanan adalah salah satu aspek yang akan diberi penekanan dalam operasi syarikat terutama sekali di peringkat awal penubuhan syarikat. Tumpuan promosi pada peringkat awal untuk menyedarkan penduduk sekitar Jitra tentang kewujudan perniagaan dan menarik minat mereka. Kaedah promosi yang digunakan pada peringkat pertama adalah dengan mengedarkan risalah, poster, kain rentang, `banner` dan papan tanda yang kreatif untuk memperkenalkan dan menyedarkan masyarakat sekeliling tentang wujudnya perniagaan ini. Pada masa yang sama program promosi dalam bentuk tawaran diskaun dan pemberian hadiah misteri akan di adakan untuk menarik minat pelanggan. Pada peringkat kedua , program promosi akan ditumpukan untuk menarik minat pelanggan baru dan meluaskan kawasan promosi serta mengekalkan pelanggan yang sedia ada. Ini akan dibuat melalui peningkatan program promosi yang sedia ada dan melibatkan diri dengan aktiviti luar seperti menyertai pelbagai karnival, menyertai pesta hari konvokesyen IPTA berdekatan seperti UTM, kolej-kolej swasta dan sebagainya serta menyertai jualan hari terbuka sekolah-sekolah berdekatan. Selain itu juga kami berhasrat untuk memneri penajaan dalam aktiviti kemasyarakatan terutama yang melibatkan ramai orang. Pada peringkat ketiga ,dengan izin yang maha kuasa kami bercadang untuk mengiklankan perniagaan kami di corong radio, media cetak dan siaran televisyen.